برج خنک کننده کولین تاور

کولین تاور

نحوه عملکرد کولینگ تاور (برج خنک کننده)

اساساً دفع حرارت از جریان آب داغ ورودی به برج خنک کننده، بواسطه تبخیر مقداری از جریان آب صورت می گیرد. به نحوی که پس از تماس ایجاد شده میان آب و جریان طبیعی یا اجباری هوا درون برج، بخشی از آب در گردش، تبخیر شده و به این ترتیب دمای آب باقی مانده کاهش می یابد. به عبارت ساده تر، گرمای آب داغ ورودی از طریق فرایند تبخیر به جریان هوای عبوری منتقل شده و این چنین ضمن پایین آمدن دمای آب، گرمای نهان هوا و در واقع دمای مرطوب آن بهاجزای اصلی تشکیل دهنده برج خنک کننده یا کولینگ تاور

برج خنک کننده از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که مهم ترین آن ها عبارتند از:

فن: مکانیزمی جهت جابجایی اجباری هوا درون برج خنک کننده می باشد. یا از نوع محوری (مکنده) است که در بالای برج قرار می گیرد و یا از نوع سانتریفیوژ (دمنده) که در جلوی برج تعبیه می شود. شدت افزایش می یابد.نازل های آب پاش در برج های خنک کننده

پکینگ: عاملی است جهت افزایش سطح تماس میان آب و هوا که منجر به تشدید فرایند تبخیر می شود. به طوری که پس از پاشش آب توسط نازل ها، آب به صورت لایه های نازک در سطوح پکینگ، کاملاً پخش شده و این چنین در تماس با هوای بیشتری قرار می گیرد. علاوه بر این، بواسطه به تله افتادن آب درون پکینگ، زمان بیشتری برای تبخیر آن به وجود خواهد آمد.

در واقع پکینگ در کولینگ تاور نوعی مبدل حرارتی به حساب می آید.

پکینگ بکار رفته در کولینگ تاور یا برج خنک کنندهنوعی پکینگ بکار رفته در برج های خنک کننده

پورت آب جبرانی: متصل به شناوری است که با پایین آمدن سطح آب درون تشتک برج (ناشی از تبخیر و تخلیه آب) آب جبرانی را تغذیه می کند. اساس کار شناور متصل به این پروت دقیقا مشابه شناور در کولرهای آبی است. زمانی که سطح آب داخل تشتک کاهش می یابد، شناور به سمت پایین حرکت می کند و آب بیشتری به داخل کولینگ تاور وارد می شود و بالعکس، زمانی که سطح آب داخل تشتک افزایش می یابد، شناور بر اساس قانون شناوری پاسکال، به سمت بالا حرکت می کند و مسیر آب ورودی به داخل تشتک را محدود تر می کند. در واقع وظیفه شناور و پورت آب جبرانی این است که سطح آب داخل تشتک برج خنک کننده را در سطح بهینه ای حفظ کند.

شناور و پورت آب جبرانی در برج خنک کنندهشناور آب جبرانی در کولینگ تاور

پورت آب سر ریز: در صورت خرابی شناور و عمل نکردن آن هنگام پر شدن تشتک برج، از طریق این پورت، آب اضافی از تشتک سرریز می شود. چراکه در صورت تجمع بیش از حد برج و رسیدن سطح آب به پکینگ ها، عملکرد برج خنک کننده دچار اختلال می شود.
پورت آب تخلیه: با توجه به ارتباط مستقیم آب با هوا و در نتیجه کثیف شدن آن، آب آلوده شده از طریق این پورت تخلیه شده و بوسیله پورت آب جبرانی، آب تمیز جایگزین می شود. پورت آب تخلیه همواره در پایین ترین قسمت از تشتک کولینگ تاور نصب می شود.
پورت آب داغ ورودی: محل ورود آب داغ به برج خنک کننده می باشد. این آب داغ می تواند از خروجی کندانسور چیلر تراکمی آب خنک و یا خروجی کندانسور یک چیلر جذبی باشد که حامل گرمای جذب شده از داخل ساختمان هستند.
پورت آب سرد خروجی: محل خروج آب سرد از برج خنک کننده می باشد، در واقع آب سرد شده مجددا در دستگاه یا سیستم مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرد.

مواد شیمیایی در سیستم برج خنک کننده

برای اینک در برج خنک کننده جلبلگ وباکتری ورسوب نبندد و راندمان دستگاه بیشتر شود از مواد جلو گیری از رسوب وضد جلبرگ استفاده میشود که شرکت کاریزان شیمی این مواد را در اختیار کارخانجات قرار میدهد این مواد به نام K.S.2300استفاده می گردد این مواد هیچ گونه ضرری به سیستم و لولهای دستگاه وخورندگی در سیستم به وجود نمی اورد

مواد K.S.2510مواد با پایه ISO Tri Azoline هست یک میکروبایوساید قوی هست که در سیستم های برج خنک کننده مورد مصرف قرار میگیرد که حالت مایع بدون رنگ وشفاف است مقدار مصرف ان بین 50تا 100میلیگرم بر هرلیتر اب ذخیره شده در طی دوره 3الی14 روز می باشد

مواد K.S.2301ترکیبی از چند ماده شیمیای که برای ترسیب املاح مصرفی در سیستم های خنک کننده با اب نرم استفاده می شود حالت مایع بدون رنگ می باشد

مقدار مصرف 400تا200میلیگرم برهر لیتر اب تغذیه می باشد

 

مواد دیگ بخار برای PHاب پائین K.S.2261

 

 

موادشستشوی ممبران K.S.2400 (اسیدی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *